כאבי גב הוכרו כמחלת מקצוע
כאבי גב הן בעיה שכיחה ונפוצה מאוד בשנים הארונות. כאבי גב קשים גורמים לכך שגברים ונשים מגיעים למצב שבו הם אינם מסוגלים להמשיך לעבוד ולתפקד בחיי היום יום.
כאבי גב יכולים להופיע אצל גברים עובדים ונשים עובדות מסיבות שונות . לא תמיד כאבי הגב קשורים דווקא לעבודה פיזית. הם יכולים להיות קשורים לתנאי עבודה , לסביבת עבודה או לעבודה שחוזרת על עצמה בפעולות דומות לאורך זמן.
חלק ניכר מכאבי הגב במקומות העבודה נוצרים כתוצאה מאירוע חריג כמו: סיבוב עמוד השדרה, הרמת משא כבד, משיכה, ישיבה ממושכת לא יציבה , התכופפות מסוכנת ועוד. פגיעות גב בעבודה לעיתים קרובות דורשות טיפול ממושך ותקופות התאוששות.
לעומת זאת, יש כאבי גב שהם תוצאה של פעילות מתמשכת, חוזרות ונשנית של פגיעות קטנות מה שנקרא מיקרוטראומה. כגון : הרמה, משיכה, דחיפה, טעינה, ואפילו ישיבה ממושכת לא נכונה עלולים לגרום בסופו של דבר לפגיעה בגב.
כאבי גב של נהגים
נהגים מקצועיים, כאלה הנוהגים שעות רבות במשאיות כבדות או באוטובוסים , לעתים בדרכים משובשות ובעיקר אלה שעבדו במשך שנים במשאיות שלא היו בהן בולמי זעזועים או מושבי נהג מרופדים, סובלים לעתים קרובות מכאבי גב, שנוצרו בעיקר עקב עבודתם וישיבתם הממושכת על כיסא הנהג.
המוסד לביטוח לאומי, שיש לו רשימת מחלות מקצוע מוגדרות, אינו ממהר שלנות רשימה זו ולא להוסיף אליה מקצועות חדשים. כך קרה שבמשך שנים, נהגי שמאיות כבדות וגם נהגי אוטובוס שסבלו מבעיות גב קשות שלעתים אף הצריכו ניתוחי גב, לא קיבלו מהביטוח הלאומי את הזכויות המגיעות להן, מאחר והפגיעה בגבם לא הוכרה כמחלת מקצוע.
עו"ד סאמי אבו ורדה, המתמחה בתביעות נגד הביטוח הלאומי ובבעיות הקשורות לזנקי גוף, לא נרתע ממאבקים מול המוסד לביטוח לאומי בעזרת בית הדין לעבודה, שם ניתן לתבוע ולערער על החלטות הביטוח הלאומי.
כך למשל בתום מאבק בביטוח הלאומי הכריע בית הדין לעבודה כי הנסיעות בכבישים משובשים ללא בולם זעזועים גרמו לבעיות הגב של הנהג. מדובר באדם שעבד 20 שנה כמנופאי וכנהג משאית בחברת חשמל, שהחל להתלונן על כאבי גב, עובדה שאף אושרה על ידי מומחה, אולם הביטוח לאומי דחה את תביעתו להכרה בכאבים כ”מחלת מקצוע”.
בית הדין לעבודה
בית הדין הכיר בתנאי העבודה של נהג המשאית כגורם משמעותי בנזק המצטבר שנגרם לו . השופטת קיבלה את טענות עו"S סאמי אבו ורדה כי העובד נהג שנים רבות במשאיות ישנות שבהן היה "כיסא קשיל ללא בולמי זעזועים" . כו כן מינה בית הדין מומחה רפואי שקבע כי "לתנאי העבודה של הנהג ולגורמי הסיכון שלו יש שמקל שווה בהתפתחות הפתולוגיה בעמוד השדרה שלו". עוד קבעה השופטת כי "קיים קשר סיבתי בין הלקוי בגב לבין עבודתו כנהג משאית".
כאבי גב של נהג אגד
מקרה נוסף שבו טיפל משרד של עו"ד סאמי אבו ורדה היה של נהג אגד שעבד 30 שנה בהסעת נוסעים וסבל מכאבי גב קשים. הנהג סיפר כי במשך שנים ישב ליד ההגה באוטובוסים ישנים ובמסלול משובש ומלא בורות והגיע למצב שבו בשל בעיות הגב היה צריך לעבור ניתוח.
הביטוח הלאומי סירב להכיר בפגיעה זו כמחלת מצקוע ולהעניק לנהג את הזכויות המגיעות לו. עו"ד סאמי אבו ורדה פנה לבית הדין לעבודה וטען בין השאר כי עבודתו של הנהג היא שגרמה לפגיעה בגבו. בית הדין מינה אורתופד וכירורג מומחה שיחווה את דעתו על המקרה.
המומחה קבע בין השאר כי לפני שנים היה ידוע שקיים קשר ישיר בין נהיגה ברכב כבד ישן לבין התפתחות כאבי גב . עוד ציין המומחה כי מוכר לרופאי התעשייה מצב שבו "פגיעות חוזרות ובלתי הפיכות בגבו התחתון של הנהג כתוצאה מנהיגה מרבות שנים גורמות לכאבי גב קשים".
בסופו של דבר הכיר הביטוח הלאומי גם במקרה של כאבי הגב אצל נהג אגד הוותיק כמחלת מקצוע והוא קיבל את כל הזכויות המגיעות לו על פי חוק.
"בהחלטות אלו ונוספות של בית הדין לעבודה בתחום כאבי הגב לנהגים טמונה בשורה טובה לאלפי נהגים הנמצאים במצב דומה ועדיין לא מימשו את זכותם להכרה כמי שסובלים מבעיה רפואית עקב מחלת מקצוע ”, ציין עו”ד סאמי אבו ורדה .
מאמרים נוספים בנושא מחלות עבודה:
פורסם ב: יתד נאמן 10.10.11